NEVERLAND
Diary About Taggie Links
Welcome Strangers !
Welcome Fellas! Reading and following are allowed but Copying and Spamming are not allowed :) be nice in my territory

Berjalan 10000 langkah setiap hari boleh kurangkan berat badan??ye ke???
Friday 15 April 2011 | 13:18 | 0 comments

haa...mesti ade antare korang yang x pernah dengar kan..rase cam x pcaye je jalan 10 000 lgkah setiap hari boleh kurus..actually ni la yang KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA tgh sarankan kepada rakyat malaysia..disebabkan penduduk obesiti da btmbh ramai,,,thats y diorang jalankan kempen ni..



tapi masalhnye btol ker??????sebenarnye brape banyak langkah yang korang perlukan untuk bakar 1 KILOGRAM LEMAK yang degil ni???
haa actually kat bawah ni aku nak aja matematik sikit la ttg pengiraan langkah and brape banyak lemak yang dapat dibakar..

Dianggarkan anda membuat 100 langkah bagi setiap 1 minit. Ini merupakan catatan yang pernah kami lakukan. Jadi, jumlah langkah dalam sejam adalah:
 
100 (langkah) x 60 minit (1 jam) = 6,000 langkah
(10,000 langkah = 1 jam 40 minit berjalan)

Seperti yang telah diberitahu sejam berjalan anda boleh membakar 300 kcal tenaga. Jadi, 300 kcal = 6,000 langkah.
 
1 kcal (6,000 langkah / 300 kcal) = 20 langkah
1 kilogram lemak (7,700 kcal x 20 langkah)
= 154,000 langkah

Daripada pengiraan yang telah dibuat, anda memerlukan 154,000 langkah bagi membakar setiap 1 kilogram lemak. Anda juga memerlukan masa sekitar 25 jam dan 40 minit bagi membakar lemak tersebut. Selain itu, akibat daripada melakukan aktiviti ini, berat badan anda juga akan berkurangan disebabkan kehilangan banyak air. Jadi anda dinasihati sepaya meminum air dengan secukupnya bagi mengelakkan ‘kekeringan’.

TAPI AKU SURE KORANG AKAN TERTANYE2 NAPE KORANG JALAN HARI2 TAPI X KURUS2 PON ...hahaha

nak taw x nape????
actually berjalan biasa dan berjalan untuk senamanade perbezaan. Dan perbezaannya adalah samada ianya membakar lemak di dalam tubuh badan korang ataupun tidak? Jadi marilah ketahui bagaimana berapa cepat korang berjalan dapat membantu membakar lemak di dalam tubuh korang…..

1. Cara Memanaskan Badan Anda
Mula-mula, korang ingin bangunkan otot korang dan biarkan mereka tahu bahawa  korangmerancang untuk menjadi aktif buat masa ini. Berjalan laju dengan kadar sederhana sambil memanaskan badan selama 5-10 minit akan memberitahu otot korang bahawa mereka tidak boleh hanya duduk diam dan membakar gula yang sedia ada sahaja, mereka perlukan bantuan dari simpanan lemak badan korang.
Inilah sebabnya mengapa korang tidak patut mula berjalan dengan pantas serta-merta kerana apabila korang melakukannya, sel-sel korang tidak mendapat isyarat bahawa ini adalah untuk kegiatan jangka panjang, jadi tubuh korang akan membakar gula dalam badan sahaja dan bukannya lemak.
2. Sebagai Senaman
Kelajuan berjalan untuk membakar lemak yang optimum adalah kelajuan yang “ditentukan”.
Pada peringkat ini, korang harus perasan pernafasan korang namun korang mampu untuk meneruskan perbualan dengan sepenuhnya.
Denyutan jantung korang adalah 60-70% dari kadar maksimum denyutan jantung korang.
Ianya adalah seolah-olah korang sedang dalam perjalanan ke tappointment or korang da tlmbat10 minit untuk ke appointment tu.
Setelah korang capai tahap ni, berjalanlah pada kelajuan ini selama 30 minit setiap kali.
3. Tingkatkan Metabolisme Anda
Bagus, korang dah tipu badan korang untuk menggunakan simpanan lemak korang sebagai tenaga. korang jugak akn membina otot dan meningkatkan tahap BMR korang smpai korang bakar lebih banyak kalori sepanjang hari.
4. Tapi Bagaimana Jika Saya Tak Boleh Berjalan Banyak?
Mulakanlah rutin berjalan korang sedikit demi sedikit dan kemudian tambahkannya setiap hari. Jika pada permulaan korang berjalan selama 10 minit setiap hari, kemudian lakukan 20 minit sehari dan seterusnya. Setiap aktiviti yang kite lakukan melebihi sebelumnya akan membantu korang untuk langsing dan mencapai matlamat penurunan berat badan korang.


 ADE MASALAH LAGI ?????????  X TAW MACAM MANE NAK KIRE LANGKAH ??? HAISHHHH.......OK2 DONT WORRY !

ni aku nak share ade 1 application name die WALK MATE ECO slalunye ade kat fon canggih ny,,,especially SONY ERRICSON..aku gune je app ni coz ade kt fon kan...xkan la nk wat phiasan plak..huhu...aku rase korang da taw kot...die akan tlg kite kire brape lgkah kite setiap kali kite bjalan...law gmbr org brdiri tu dah kua kaler ijau mknenye korang da cpai healthy goal ....that is 10000 steps everyday...ni ade cntoh application tu...



Jadi marilah kita BERJALAN untuk senaman & mulakannya HARI INI jugak !!!!!!!!!!!

« Older posts | Newer posts»